Robot, je nieuwe digitale assistent

Een paar maanden geleden schreven we een blog over het begin van onze RPA-reis. We zijn heel blij dat meer dan 1.000 mensen ons blog hebben gelezen in de eerste week. We zijn nog blijer met het feit dat we hele positieve reacties hebben gekregen. Sindsdien hebben we bijna alle beschikbare UiPath trainingen gevolgd en de allereerste FiN UiPath-training verzorgd. En de volgende training zit al vol! Wat ons het meeste opvalt, is dat iedereen met wie we over RPA spreken er heel enthousiast over is, het heel cool vindt en gelooft dat software robots een belangrijke rol in de nabije toekomst gaan spelen. Toch zijn er maar weinig bedrijven die nu bewust voor robots kiezen. Waarom is dat zo? Daar gaan we het in deze blog over hebben.

We horen het regelmatig in het nieuws of we lezen het in de krant: over 10 tot 15 jaar gaan robots onze banen overnemen. Dat is nogal een gedurfde uitspraak! En nee, dat vind ik niet leuk, dat wil ik niet horen. En ik neem aan, jullie ook niet. Bijna iedereen voelt zich een beetje ongemakkelijk en enigszins onzeker bij zo’n uitspraak en dat is heel menselijk. Het komt met name door de onbeantwoorde vervolgvragen die in mensen opkomen. Wat vaak daarna ook gezegd wordt is dat de technologische ontwikkeling nieuwe bannen gaat creëren. Dat is leuk, maar over wat voor banen hebben we het dan? Welke vaardigheden zijn daarvoor nodig? Hoe krijg ik die vaardigheden waarvan ik niet eens weet welke het zijn? Kortom: er is nog steeds onvoldoende duidelijkheid, bewustzijn en besef, maar er is wel enigszins weerstand en angst voor het onbekende.

We zijn helaas (nog) niet in staat al deze vragen volledig te beantwoorden, maar wat we wel kunnen doen is onze ervaringen en tot nu toe opgebouwde kennis delen via deze weg. Hopelijk geeft dit toch een beetje meer duidelijkheid.

Er is een 4e industriële revolutie begonnen. Daar hebben we geen twijfels over. Industriële revolutie 4.0 is volgens de oprichter van het Wereld Economische Forum, Klaus Schwab “een fusie van technologieën die de lijnen vervaagt tussen fysieke, digitale en biologische sferen”. Het bestaat uit: robotics, artificial intelligence (AI), internet of things (IoT), digitalisering en automatisering.

Ze zijn niet allemaal even belangrijk voor ons als financials, maar laten we eerlijk zijn: de financiële functie gaat ongetwijfeld beïnvloed worden door deze revolutie. We zien al dat digitalisering een steeds grotere rol speelt in ons werk en dat de vraag naar digitale financieel experts toeneemt. In het 2018 FiN Trendonderzoek zijn we erachter gekomen dat meer dan de helft van de bedrijven in de Brainportregio Eindhoven (waar het onderzoek heeft plaatsgevonden) geen digitale strategie heeft, terwijl bij tweederde van de organisaties de financiële afdeling de kar trekt.

Een van de kenmerken van deze revolutie is de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën, inclusief Fintech. En het tempo neemt heel snel toe. Ook al zijn we financials en geen techneuten, het is heel erg gunstig en handig als we de nieuwe technologieën zo snel mogelijk gaan begrijpen en toepassen.

Een maand geleden kreeg FiN een RPA-opdracht om robots te implementeren bij een klant. Binnen een dag was de eerste robot klaar! De robot kon zelfstandig gegevens ophalen uit het ERP-systeem voor zo’n 30 bedrijven en die gegevens samenvoegen in een Excel-bestand. En dat op elk moment dat de klant het wil. Dit is een perfect voorbeeld van in dit geval een maandafsluiting gerelateerde taak, waar een medewerker ruim twee uur per maand mee bezig was. Overigens betrof een deel van die tijd simpelweg wachten op het ERP-systeem. Vanaf nu doet een robot het. Aantoonbaar verhoogde productiviteit en een medewerker die nu meer tijd heeft voor andere taken. We hebben het als een win-winsituatie gezien. Zie jij het anders?

Toch waren er naast het grote enthousiasme ook wat onduidelijkheden en vragen omtrent de tool UiPath die wij gebruiken en de bijbehorende technologie (RPA dus). De IT-afdeling had zorgen of zorgvuldig met de informatie van het bedrijf werd omgegaan. Wat zijn activiteitlogboeken waard als een robot namens een medewerker werkt? Hoe borg je kennis over het systeem UiPath? Hoe weet je dat eventuele fouten in de output van een robot aan de data liggen en niet aan de software robot zelf? Terechte vragen, naast de reeks vragen die we in het begin van dit blog al benoemden.

We begrijpen de zorgen van onze klanten en gesprekspartners helemaal. Eigen informatie goed borgen, dat doen we allemaal. Dus we gaan daar nog meer aandacht aan besteden, in onze opdrachten en in onze trainingen. We gebruiken de tool UiPath; ISO gecertificeerd, door meer dan 4.000 organisaties wereldwijd gebruikt én nummer 1 op het gebied van RPA volgens Gartner. Daarmee zitten we dus wel goed!

Wat we nog een keer willen benadrukken, is dat het tegenwoordig heel gemakkelijk is om de nieuwe technologieën (Fintech!) in een organisatie te implementeren. Het gaat niet meer om grote uitgaven van tonnen of miljoenen zoals bij de implementatie van een ERP-pakket. Het gaat maar om een klein percentage daarvan. We moeten niet naar robots kijken als een vervanging voor de mens, maar in plaats daarvan als onze assistenten.

Kan jij een betrouwbare digitale assistent gebruiken die altijd klaarstaat, nooit ziek is en nooit met vakantie gaat?

Wij ook!

Tot de volgende blog!

Iva